ثمة أمور كثيرة ,, تغتالنى ببطئ

بما انى انتمى الى الفئه الأزهريه من هذا الوطن فلم تبدأ دراستى بعد ستبدأ غدا الأحد ان شاء الله لذلك كنت فى غايه السعاده وانا ارى الطلاب يذهبون الى مدارسهم اليوم كنت سعيدا وانا خارج الصوره لاول مره فى حياتى اراها على هذا النحو , هذا طالب هناك لا زال فى صفه الاول الابتدائى انها رحله طويله توشك ان تبدأ بالنسبه اليه , لا اخفى عليكم اشفقت عليه كثيرا سيظل يدرس فى هذا النظام التعليمى المتخلف على الاقل 16 سنة ليخرج الى الحياه فيجدها مختلفه تماما عما علمه له اساتذته فى المدرسه فيندم اشد الندم على ما اضاعه من وقت فى هذه السنين , لا اخفى عليكم انا مصاب بحاله اختناق لبدايه الدراسه اخوكم مشرف على عامه الاخير فى نظام اسمه الثانويه,عام تتطلع كل العيون اليه وكأنى إن لم احصل على المجموع الذى وضعه لى اهلى واصدقائى سافشل فى الحياه ستكون نهايه مستقبلى احمد الله ان اهلى يتفهمون موقفى من الدراسه والا كانت مصيبه , فى حقيقه الامر انا لا انتمى الى الفئه ( الحرييييته ) كنت طوال سنين حياتى التى قضيتها فى المدرسه طالب متفوق عادى الى ان دخلت المرحله الاعداديه وبدأت الرؤيه تتضح لى من يومها قررت ان اترك تلك الفئه المشار اليها سابقا لعلى اذا لن احصل على المجموع الذى ينتظره منى كثيرون يكفينى انى ماضٍ واعرف ما هدفى , لقد شغلتكم بمواضيع لا تهمكم الاصل انى فقط كنت اريد ان اقول لكم كل عام وانتم بخير .
Comments on: "عام دراسى سعيد يا بلد الحديد" (5)

  1. عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said:

    السلام عليكمكل عام وانتم الى الرحمن اقربابني كمان بكرة اول يوم دراسة ادعيلي اشوفه زيك ياربرايح تانية ابتدائي عام دراسي سعيد وناجح ياربرمضان كريم

  2. جمعاوي(لا للنميمة) said:

    السلام عليكم أحمد ربنا يوفقك يارب ويفك عنك خنقتك من التعليم -اللى كلنا مخنوقينها ههههههههههههههه- ويجعله عام خير عليك ويلا سلام

  3. احمد بدر الدين said:

    اختى عاشقه النقابوانت بالف خيراسال الله لابنك التوفيق وان يساعده الله على اجتياز هذه المراحل المميتهاوصلى له سلامنا******************اخى جمعاوىاولا احيكم على مدونه لا للنميمهوكل عام وانت بخير

  4. احمد نور الدين said:

    وا بأبي انت وفوك الاشنب *** كأنما ذر عليه الزرنبايه المدونة الجامده ديطب انا برضه ازهري بس بروح يوم السبتعااااااااااااااصل مدرستي فترتين وبطلع الساعه 12 يوم ما اخد كل الحصصلكن انا لحد دلوقت اساسا ماروحتش مدرسةخليها بعد العيدولا ماتخليهاش خالص احسنانت ف ثانوية بقاربنا معاكتنسيقنا عامل زي سعر الحديد مش عارف ليهعمال يتمط كل شويةربنا يستر علينا قول يارب

  5. الأنظمه التعليميه في أغلب البلدان تحتاج الى اعادة نظر…فالطالب يتخرج ليستعد لدراسة من جديد فكل ما درسه بالمدرسه لايفيده في الكليه او الحياه العامه…وجميل هو ذاك الشعور بأن ترى الجميع يذهب للدراسه وببداية المشوار..وكل عام وانت بخير

اترك رد

